Monday 8 December 2014

Chocolate chip cookies Simple Mudah Yummehhhhh.

Salam & Holla Life.

Ok rasa2 mcm sempat pulak nak uat 1 more ni
boss blm masuk..keje pon da half way setel
so meh ak nak ciet aktiviti meng"cookies" ak semalam
macam biasa bila aku cuti (Ahad je pon aku cuti)
aku suka la mem"baking" bagai ni
kira uat stok makan2
so spt yg tercanak dlm kpala otak aku dari sabtu lg (gigih aku gugel resepi)
tadaaaaaaaaa aku berjaya buat hokay!
rasa mmg yummehhh..tapi kannnnnnnnnn
ak pelik la rupe choc chip cookies ni mmg cenggini ek
mcm x semenggah kan...tapi ade seninye..hihi

ni rupe kejadian tripleC aku...
sedap weh...x tipu baq ang!

So meh aku save the resepi kat sini. FYI ak search resepi ni kat pakcik GOOGLE.tapi lupe la nk kredit kat blog mana..maaf..hampun sesangat..tapi ade jugak le ak derhaka.hihi

Bahan2:

(A)
1/2cawan gula castor
1cawan brown sugar
1cawan butter
1biji telur
1sudukecil esen vanila
1cawan minyak (aku guna minyak masak biasa je)
1sudubesar susu pekat (resepi asal guna fresh milk)

(B)
4cawan tepung gandum (prefer tepung superfine)
1sudukecil baking powder
1sudukecil serbuk koko (utk colour gelap) - ni aku lupa buh
1cawan badam cincang
1cawan chocolate chip - the more the merrier

Cara2:

1- Whisk semua bahan A smpi sebati ke gebu ke ni aku x taw...dah agak2 ok kot.hihi.
2- then masuk bahan B. ok aku tasa better korang EXClude badam n choc chip tu.sebabnye....aku masuk sume terus bahan B. so choc chip ak dah TERwhisk skali.hehe.tapi maintain ok.cumenye TAK meriah le mcm kengkorang khen...Simpan doh dalam peti ais dlm 1hour
3- Boleh le sudu garpukan atas tray. aku lapik ngan baking paper.x lapik pon xpe. tapi jarak2 kan sket. sbb nnt kembang kan. so uat le kecik2.malas cam aku blh uat gedabak2 ikut size ak.hihi!
4- Heat oven. 170*C
5- Ikut resepi yg aku tgk bakar 10-15 minits....tapi oven aku 170*C 25minits.
6- Sejukkan..dan simpan dalam bekas kedap udara (kalau sempat!) haha

ni la adunan aku.
xmeriah ngan CC sbb dah TERwhisk skali

haa...ni la rupe teknik sudu garpu tu
***abaikan jari jemari rupe org peknen 12bulan tuuuuuu

siap 1 tray...ni tray ke bape kali x hingat

oven aku 170*C 25minits
oven korang aku x taw.hihi

Hasil kejadian
dapat la 100pcs+-
ni ade 1 tray lagi dlm oven masa ni

Rugi kalau x cube. Yummeh sgt! ak sempat le bg bos aku 1 tuppy putik kecik tu.....yg lain ak rasa pagi tadi x sampai 1 balang dah...hepy kan tgk habisssssssss! will do AGAIN & AGAIN

Till da next n3
Daaaaaaaaaaaa....XoXo

No comments:

Post a Comment