Wednesday 28 October 2015

#tips : Masak dengan mudah

Salam & Holla LIFE.

Nak share sini.
Selalu kwn2 tanya aku.
Sempat ke masak?
Ni zaman2 aku rajin berbento dulu
Masuk kje kol8
Sempat lagi masak.

Yeee....yeee.....
Mst korang nak ckp
Org lain buat bento anak sblm 630am
Pon x kecoh. Aku 8am ape lah sgt kan.
Ni alkisahnye sbb ak bujang le
Tu sbb org tanya. Ye lah ko nk mkn sorang
Keluar je lah lunch kan.

Ok. Balik pd soalan sempat tadi.
Cara aku mudah. Mcm org lain.
Ak siap2 mesin bawang dan cili utk stok
Simpan dalam bekas. Masuk peti ais.
Bawang n cili ak blend asing2.
Ikut selesa korang lah.
Tahan lama ke?
Hurm. Ak xpasti. Slalu 1bks tu ak guna dlm 2minggu. Bawang cpt sikit hbs.
So far 2minggu tu blm ad tanda nak rosak.
Mcm ak masak sikit, jadi ak xbuat byk.
Bila hbs baru ak blend lain.
Tu kekadang mkn hari dok buat lauk goreng semata.

Hurm. Aku ad beli bekas kecik2.
Hajat nak simpan in cube n frozen kan.
Tapi.....ak rasa mcm susah plak.
So bekas kecik2 tu terbiar begitu je.
Nanti nm pk nak buat ape.

Slalu lauk yg ak masak guna mende ni
Sambal, masak kicap, masak lemak
Bihun goreng etc
Ak masak dok ulang2 lauk tu je
Sebab x pandai.
Kalau sup atau tomyam ak xpki bawang blender.
Pon slalu jgk ak masak 2 menu tu.

Pagi ak bgn, terus tumis menumis
Lauk defrost sesiap sblm tido.
Nasi sambil masak ak tanak.
Or sometimes klu ak tdo lmbt @ terjaga
Dlm kol4 5 ak msk nasi sesiap.
Style ak x masak nasi awal sgt.
Jimat letrik. N kdg2 ak tkt nasi x tahan lama.

Bila sume bnda dh ready.
Juz 10 minute ak dah siap masak.
Ak bkn masak best2 pon.
Yg gempak2.

Sekarang?
Makan bulan x bwk bekal.
Sebab? Dah ade ofismate
Dulu depa dok showroom.
Ak kat ofis sebatang kara
Skrg pas makan sempat beli belah lg.
Habis duit.phewwwwww!

K. Tu je tips
Tips lah sgt dari aku.
Till we meet again.

Love..XoXo

No comments:

Post a Comment