Tuesday 10 November 2015

RESEPI : Gulai Ikan Tongkol

Salam & Holla LIFE

Kelmarin aku repeat masak singgang ikan tongkol
pastu x berluak...ikan berenang2 smpi masuk tong sampah
sentap makkkk nokkkkk aku masak org x makan
ohhh...baru taw si pou2 x makan ikan tongkol buat singgang
pastu die cakap kalau masak serdak2 mcm mak die masak
menu tu die makan....ehhhhhh. masakan mak die mmg le
mana la aku dpt lawan...sobs sobs sobs..haha

Semalam gigih ak google
dapat la resepi gulai ikan tongkol style kelantan
dari blog Kak Azie , pastu screenshot wasap kat Pou2
then die cakap yeee....macam ni
so menggigih ak p kedai belakang ofis ni
beli barang2 nak masak. ikan tongkol ade 2 potong lagi
beli seekor je haritu. boleh masak 2x

Tapi tapi kannnnnnnnn....
aku ni derhaka resepi. x buh serbuk ketumbar
so pada aku, rasa ala2 masak lemak je.
Tapi........ pou2 siap jenguk aku kat bilik
cakap "sedap.....macam ni i makan"
aku kan mudah terhibur....kena puji
terus bangun buat air..muahahahahaha!

gulai ikan tongkol
version anty yaya
Resepi ni aku olah ikut skill memasak sendiri
Panduan bahan (almost) dan cara masak aku tgk kak azie
TQ kak azie. bantu saya yang x taw masak ni.

Bahan2:
2 keping ikan tongkol
2 batang serai (diketuk)
200g pati santan
1 helai daun pandan (dicarik)
1sb bawang blender*
2sb cili blender*
2" halia (blender)*
3cm kunyit hidup (blender)*
2" lengkuas (blender)*
3 keping asam keping

Cara2:
1. Rebus ikan tongkol dengan asam keping
2. Masak santan dan bahan * sampai mendidih
3. masukkan serai, daun kunyit, asam keping dan ikan yg telah di rebus
4. Perasakan

Boleh lah try. makan nasi panas2 + kicap
makan sampai pejam2 mata.
Till we meet again...
Love...XoXo

No comments:

Post a Comment